Kauzy, ktoré rieši ÚŠP, majú prejsť do agendy krajských prokuratúr.
Vláda pri zmene argumentovala odstránením nesúladu v systéme prokuratúry
a názorom expertov hodnotiacich aplikačnú prax. Cieľom bol kompromis
medzi rozporuplnými názormi na existenciu ÚŠP a prijatie takej právnej
úpravy, ktorá povedie k zvýšeniu efektivity konania prokuratúry ako
celku, nezávislosti prokuratúry od politických vplyvov a k rešpektovaniu
princípov právneho štátu. Právomoc nad vyšetrovaním trestnej činnosti
patriacej do pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu má prejsť do
pôsobnosti krajských prokuratúr, dohľad nad ich činnosťou Generálnej
prokuratúre SR.
Novela tiež mení hranice škôd pri majetkovej trestnej činnosti, skrátiť
sa majú premlčacie lehoty pri viacerých skutkoch. Tiež sa majú spresniť
pojmy a podmienky spolupráce polície a prokuratúry so spolupracujúcim
obvineným.
Novela takisto rozširuje možnosti individualizácie trestu s ambíciou
zlepšiť podmienky pre ukladanie primeraných trestov súdmi v jednotlivých
prípadoch, "najmä s prihliadnutím na okolnosti spáchaného trestného
činu, osobu a pomery páchateľa, a to najmä zavedením dostatočného
rozsahu dolnej a hornej hranice sadzieb trestu odňatia slobody a
posilnením možnosti ukladania alternatívnych trestov".
Viac sa majú používať najmä peňažné tresty a tresty domáceho prostredia,
úprava reaguje aj na preplnenosť slovenských väzníc. Nová legislatíva
má tiež zmierniť neprimerane prísne sankcie pri niektorých druhoch
trestných činov s ohľadom na spoločenskú nebezpečnosť jednotlivých
trestných činov, konkrétny chránený záujem a jeho význam. "Zosúlaďujú
sa trestné sadzby pri niektorých trestných činoch a odstraňujú sa
neodôvodnené rozdiely a nesystémové nastavenie niektorých trestných
sadzieb. Upravujú sa hranice škody tak, aby to zodpovedalo aktuálnej
spoločensko-ekonomickej situácii a jej predpokladanému vývoju v
najbližšej dobe, a to najmä s prihliadnutím na historickú, súčasnú a
očakávanú infláciu," odôvodnil rezort spravodlivosti v dôvodovej správe.